اگر بخواهیم مشکلات لپ تاپ را بشناسیم، لپ تاپ ها بسیار آسیب پذیر تر و ظریف تر نسبت به کامپیوتر های دسکتاپ و یا همان رومیزی هستند. به قول معروف لپ تاپ ها دنگ و فنگ بیشتری نسبت به کامپیوتر های معمولی دارند. شاید چندین ماه از یک کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید و شاهد هیچ مشکلی در آن نباشید. اما یک لپ تاپ هر لحظه ممکن است یک خطا دهد و یا از کار بیافتد. این را شاید بتوان تقصیر باریک بودن لپ تاپ ها و فشرده و در هم بودن قطعات آن ها انداخت. به هر حال، در این مقاله میخواهیم به راه حل چند  مورد از رایج ترین مشکلات لپتاپ  بپردازیم. و همچنین پیشنهادهایی برای عیب یابی و تعمیر آنها ارائه دهیم.

داغ شدن لپ تاپ

از میان مشکلات رایج در لپ تاپ ها، مشکل داغ شدن بیش از اندازه، یکی از شایع‌ترین‌هاست. ساختار فشرده لپ تاپ ها سبب میگردد تا فضای لازم جهت گردش هوا در این دستگاه ها وجود نداشته باشد. و گرمای ایجاد شده در آنها به مراتب بیشتر از پی سی ها ملموس گردد. داغ شدن بیش از حد لپ تاپ ممکن است سبب آتش گرفتن دستگاه نیز شود. اتفاقی که در دفعات بیشمار برای بسیاری از لپ تاپ ها افتاده و شرکت های عرضه کننده را ناچار به جمع آوری لپ تاپ ها از سطح بازار کرده است.

 

برخی دیگر از مشکلات رایج در لپ تاپ ناشی از افزایش دمای لپ تاپ عبارتند از: بروز اشکالاتی در باتری و شارژر، آسیب دیدگی صفحه نمایش و پرش های گاه و بی گاه تصویر آن، تولید صداهای ناهنجار و آزاردهنده و غیره. برای رفع اشکالات مرتبط با تهویه هوای لپ تاپ توصیه می‌شود. از صحت عملکرد لپ تاپ خود و سیستم خنک کنندگی آن اطمینان حاصل کنید. بعلاوه فن لپ تاپ خود را بررسی و دریچه ها و منافذ هوا را گردگیری و تمیز نمایید. تنظیمات بایوس لپ تاپ خود را نیز بررسی نمایید و برق مصرفی دستگاه را تنظیم نمایید.

همچنین از دیگر دلایل داغ شدن لپ تاپ ها بایوس (Bios) آنها است. بعضی از لپ تاپ ها به دلیل اینکه نسخه بایوس نصب شده بر روی مادربردشان (mother bord) قدیمی است و دارای نقص میباشد داغ می شوند. بنابراین امکان دارد که با آپدیت بایوس مشکل شما حل شود.
 
لپ تاپ بدون هیچ تصویری روی صفحه روشن شده و بعد از چند ثانیه خاموش میشود و سپس مجددا روشن و خاموش میشود. در این مواقع احتمال خرابی مادربرد است که باید حافظه را ریست کرده و تعویض کنید.

رایج ترین مشکلات لپتاپ خرابی کیبورد

مشکل کار نکردن کیبورد از دیگر مشکلات رایج در لپ تاپ ها است. در صورتی که اشکال پیش آمده در کیبورد لپ تاپ تان، سخت افزاری نیست، وارد کنترل پنل لپ تاپ خود شوید و بر روی گزینه device manager کلیک نمایید. با ورود به صفحه‌ی device manager، لیستی از تمامی سخت افزار های متصل شده به سیستم برای شما به نمایش درخواهد آمد. از میان گزینه‌های موجود بر روی گزینه USB key board راست کلیک کنید و بر روی گزینه  Properties کلیک کنید.

وارد سربرگ power management شده و تیک گزینه Allow the computer to turn off this device to save power را بردارید. تا مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ تان برطرف گردد. عدم بروز رسانی درایور صفحه کلید نیز می‌تواند سبب خرابی کیبورد شود. جهت بررسی این مورد از مشکلات کیبورد لپ تاپ، می بایست به بخش Device manager  بروید و در بخش کیبورد از بروز بودن درایور صفحه کلیدتان مطمئن شوید. علل دیگری نظیر غیرفعال شدن کیبورد از طریق تنظیمات دستگاه، تداخل نصب یک برنامه با تنظیمات کیبورد و موارد دیگر نیز می‌تواند سبب خرابی این بخش شود.

بررسی خرابی باتری و مشکلات متداول لپ تاپ

امروزه تمامی لپ تاپ‌ها با باتری‌های لیتیوم یونی تولید می‌شوند و به همین دلیل این باتری‌ها طول عمر معینی دارند. در نتیجه توصیه می‌شود برای دریافت بهترین بازدهی و طول عمر از این باتری‌ها آنها را به طور کامل خالی نکنید. همچنین تا شارژ نشدن مناسب باتری از آن استفاده نکنید.

استفاده از شارژر دیگر لپ تاپ‌ها می‌تواند باعث کاهش طول عمر مفید باتری آن شود. غیر فعال کردن برنامه پس زمینه غیرضروری و همچنین جلوگیری از داغ شدن باتری می‌تواند در افزایش طول عمر مفید باتری تاثیر داشته باشد.

خرابی کارت گرافیک

خرابی‌های پیش آمده در کارت گرافیک لپ تاپ منجر به بروز اشکال در تصاویر صفحه نمایش لپ تاپ خواهد شد. بنابراین کارت گرافیک جزو آن دسته از قطعاتی است که در صورت بروز اشکال در تصاویر مانیتور لپ تاپ، صحت عملکرد آن می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد. نبود تصویر در مانیتور، وجود خطوط راه راه عمودی از بالا به پایین در مانیتور، خاموش شدن مانیتور، کند شدن تصویر لپ تاپ و مواردی از این دست برخی از علائمی هستند. که در صورت مشاهده آنها می‌توان پی به بروز خرابی در کارت گرافیک لپ تاپ برد.

خرابی کارت گرافیک لپ‌تاپ به هر دلیل که اتفاق افتاده باشد مهم‌ترین نکته در مورد آن، طی صحیح مراحل عیب‌یابی و تعمیر آن توسط کارشناسان متخصص است. خوشبختانه در ارتباط با کارت گرافیک هم امکان تعویض و هم امکان تعمیر وجود دارد. تنها نکته موجود در این میان توجه به نوع تعبیه‌شدگی این قطعه بر روی مادربرد است.

توضیحات

اگر چیپ گرافیک روی مادربرد لحیم شده باشد تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ اندکی سخت و زمانبر است؛ ضمن آنکه تعویض آن نیاز به مهارت و تخصص ویژه‌ای دارد تا آسیبی به چیپ گرافیک و مادربرد لپ تاپ وارد نشود. در غیراینصورت تعویض این قطعه کار نسبتاً آسانی است. در این شرایط کافی است تا کارشناس تعمیر لپ تاپ، لپ تاپ را باز کرده، کارت گرافیک قدیمی یا معیوب را خارج کرده و کارت گرافیک جدید را جایگزین کنند.

 عدم اتصال به Wi-Fi

قبل از انجام هر کار دیگری، مطمئن باشید که وای فای لپ تاپ شما روشن باشد. بعضی از لپ تاپ کلیدی بر روی کیبورد به منظور روشن کردن وای فای دارند. مطمئن باشید که این کلید در حالت روشن قرار دارد و همچنین وای فای از داخل ویندوز نیز روشن باشد. اگر پس از انجام این کار های وای فای هنوز روشن نمیشود. درایور کارت شبکه لپ تاپ خود را آپدیت کنید. با این کار به احتمال زیاد مشکل حل خواهد شد.