با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، دسکتاپ ها همچنان دستگاه قدرتمندی محسوب میشن و ممکنه که همیشه هم همینطور بمونن. تنها موردی که با گذشت زمان عوض شده اینه که مشکلاتی که تو عملکردشون وجود داشته، کمتر یا برطرف شده. از طرف دیگه قابل حمل بودن و بدون سیم بودن لپ تاپ ها و عمر باتریشون، مزیتیه که امروزه نقش پر رنگی رو تو زندگی روزمره ی ما ایفا میکنه. با توجه به بهتر شدن عملکرد دسکتاپ ها و مزیت هایی که لپ تاپ ها دارن، انتخاب بهترین گزینه برای خرید از بین دسکتاپ یا لپتاپ، یکم کار سختیه.

نیازهایی که از یه رایانه انتظار داری

لپ تاپ ها، قطعات الکترونیک ای رو که گرمای بیشتری رو تولید میکنن رو تو یه فضای مشخصی جا دادن. پخش کردن گرمای تولید شده و خنک کردن این قطعات، همیشه اولین دغدغه برای تولید کننده های لپ تاپ بوده. از وقتی که تعداد هسته ها در CPU (بخش مرکزی پردازش) بیشتر شده. CPU ها قوی تر شدن و درنتیجه گرمای بیشتری رو تولید میکنن.
خوشبختانه، پیشرفت هایی که در تکنولوژی CPU بوجود اومده، باعث شده که CPU ها قدرت بیشتر و گرمای کمتری رو تولید کنن. اما متاسفانه تکنولوژی های پیشرفته خیلی گرون هستن. بخاطر همین بهتره تا کمی صبر کنیم تا قیمتشون بیاد پایین و در این حین فرض میکنیم که محصول همچنان در حال ساخته.

مقایسه ی قدرت لپ تاپ و کامپیوتر

هیچوقت بهترین لپ تاپ، از نظر قدرت، با بهترین دسکتاپ یکی نیست، اما قطعا یه لپ تاپ آخرین مدل، از نظر عملکرد خیلی سر تر و جلوتر از یه دسکتاپ سطح متوسطه.اگه میزان قدرت از باید های شماست و روی بودجه هم حساس هستین. انتخاب دسکتاپ، گزینه بهتری برای شماست. یه لپ تاپی که با توجه به بودجه ، انتظارات یه کاربر معمولی رو حین استفاده از Word Office و یا خوندن ایمیل هاش، برآورده میکنه، ممکنه حین استفاده ی همزمان از برنامه ی ادیت ویدئو، انجام بازی ، رایت کردن و چت کردن با مسنجر، به مشکل مواجه بشه.

دسکتاپ همیشه از نظر قدرت، جلوتر بوده. دسکتاپ ها دارای یه فضای بزرگتری هستن که میتونه چند تا فن رو تو خودش جا بده و اینطوری میتونه جریان هوای بیشتری رو تهویه کنه. و درنتیجه باعث کمتر داغ شدن و بهتر کار کردن CPU میشه. همچنین برد ها با فاصله ی زیادی از هم، در داخل کیس قرار گرفتن تا جریان هوا براحتی بتونه تهویه بشه.

البته با اینکه امکان جابجایی و نقل و انتقال خود دسکتاپ کار سختیه. اما میتونین فایل هاتون رو با فلش از یه سیستم به سیستم دیگه براحتی انتقال بدین.

قابلیت حمل و انتقال

لپ تاپ ها، به مراتب  نسبت به دسکتاپ ها، از نظر حمل و انتقال دارای برتری هستن که این خودش مهمترین نکته برای ترجیح دادن خرید لپ تاپ است. و شما میتونین لپ تاپ رو هرجا که خواستین ببرین و در صورت موجود بودن Wireless میتونین خیلی راحت از اینترنت استفاده کنین.
سوال اصلی در مورد قابل حمل بودن اینه که آیا حمل خود دستگاه بهتره یا حمل فایل های مورد نیاز با فلش؟ کسی که تنها با Word Office و یا تنها از  Excel کار میکنه، بهتره با استفاده از یه فلش، فایل های مورد نیازشو از خونه به محل کارش انتقال بده تا اینکه یه لپ تاپ بگیره و لپ تاپ رو هر روز از خونه به محل کارش ببره.

راحتی:

لپ تاپ به شما این امکان رو میده تا دستگاهتون رو هرجایی که میخواین با خودتون ببرین. محبوبیت لپ تاپ ها هم در واقع  بیشتر بخاطر همین راحتیشون و کمتر بخاطر قدرتشونه.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر

اندازه ی صفحه نمایش:

اندازه ی صفحه نمایش در لپ تاپ ها نسبت به دسکتاپ ها کوچیکه و این خودش بیانگر اینه که دسکتاپ ها با صفحه نمایش های بزرگشون ( ۲۳ اینچی و بزرگتر)، چقدر به صرفه هستن. خوبی صفحه نمایش بزرگ اینه که صفحات وب و فایل های بیشتری می تونن باز باشن. و به طور همزمان روی صفحه نمایش مشاهده بشن. تماشای فیلم ها و بازی های ویدئویی هم روی صفحه نمایش بزرگتر، لذت بخش تر هستن. این مورد رو هم در نظر بگیرین که یه لپ تاپ. خیلی راحت میتونه با یه کابل به تلوزیون وصل بشه. و میتونین فیلم هاتون رو با صفحه نمایش بزرگتر از دسکتاپ هم ببینین و کیفشو ببرین!

کیبورد و موس:

لپ تاپ های کمی وجود دارن که کیبورد هاشون فول سایزهستن که این مدل از لپ تاپ ها، لپ تاپ های بزرگی هستن. دکمه های این کیبورد ها خیلی کنار هم طراحی شدن و تاچ پدی که تو این لپ تاپ ها وجود داره.فقط و فقط کار موس رو انجام میده و مزیت دیگه ای نداره (فقط اینکه موس معمولی نیاز به یه پد جداگانه داره). کار با تاچ پد لپ تاپ هم مثل موس میمونه. چون برای کلیک کردن و drag کردن، باید از دو دست/دو انگشت استفاده کرد. در نهایت هم فرق چندانی با هم ندارن.

وبکم:

لپ تاپ های امروزی در قسمت بالای صفحه نمایش، مجهز به وبکم هست. برای کسایی که به هر دلیل از وبکم استفاده میکنن، این ویژگی، غیر قابل چشم پوشیه، در حالیکه تو دسکتاپ، وبکم باید بصورت جداگانه تهیه و نصب بشه.

قیمت:

اگه بخوایم از نظر قیمت، لپتاپ و دسکتاپ رو با هم مقایسه کنیم. (کاربری عادی)، لپتاپ ها نسبت به دسکتاپ ها ارزونتر درمیان. ازاونجایی که دسکتاپ دارای تجهیزات جداگانه ایه درحالی که تمام تجهیزات لپ تاپ تو خودشه، قطعا کارخانه تولید کننده، هزینه ی بیشتری رو برای تولید و ارائه ی این تجهیزات متحمل میشن. که در آخر این هزینه هارو ، مصرف کننده پرداخت میکنه.

تعمیرات:

تعمیرات لپ تاپ نسبت به تعمیرات دسکتاپ، گرونتر تموم میشن. قطعات لپ تاپ، کوچک تر و بادوام ترن و ب همین خاطر هم گرونتر از قطعات دسکتاپ هستن. و چون این قطعات ریز هستن. برای انجام تعمیرات، نیاز به تکنیسین و تعمیرکارهای با تجربه و کار بلد است. RAM ، HDD (هارد دیسک)، تعویضشون خیلی راحته. اما هر مرحله از تعمیر که با CPU ، کارت صدا یا خود مادربرد در ارتباط باشه، نیاز به یه تعمیرکار با تجربه داره.
خرابی قطعات در دسکتاپ ها. نسبت به لپ تاپ ها، کمتر اتفاق میفته و در صورت بروز خرابی یه قطعه، میتونین تنها همون قطعه ی خراب رو تعویض کنین، درحالیکه تو لپ تاپ ها، در صورت خراب شدن یه قطعه، ممکنه مجبور بشین چند تا قطعه رو با هم عوض کنین. البته عامل گرما، دشمن درجه یک قطعات الکترونیکی هست. چه در دسکتاپ، چه در لپ تاپ.

عمر باتری:

با توجه به پیشرفت تکنولوژی باتری، دیگه لزومی برای نگران بودن عمر باتری نیست. اما اگه از باتری لپ تاپ استفاده ی زیادی بشه، ممکنه بعد از مدتی باتری لپ تاپ آسیب ببینه یا فاسد بشه یا بعبارتی عمرش تموم بشه. و نیاز باشه تا باتری رو عوض کنید. عوض کردن باتری به خود لپ تاپ آسیبی نمیرسونه اما قیمت باتری لپ تاپ ها زیاد هم ارزون نیستن (بستگی به مدل لپ تاپ).

نتیجه گیری:

تو سال های اخیر تصمیم گیری و انتخاب خرید از بین لپ تاپ یا دسکتاپ، به معنای انتخاب بین قدرت و راحتی در حمل دستگاه بود. چون این دو مورد رو نمیتونستین با هم داشته باشین. با اینکه همچنان دسکتاپ ها قوی تر از لپ تاپ ها هستن، مجبور نیستین لپ تاپ آخرین مدل بگیرین. درسته که دسکتاپ ها قوی تر از لپ تاپ ها هستن. اما لپ تاپ ها نیز در حد خودشون قدرتمند شدن و شاید تفاوت کمی (با رنج قیمت یکسان) از نظر قدرت با دسکتاپ ها داشته باشن. با این حال دسکتاپ ها از نظر راحتی ارتقا دهی و تعمیر، جلوتر از لپ تاپ ها قرار میگیرن.

سخن آخر

داشتن دستگاهی که بتونین همیشه همراهتون داشته باشینش. و هر جا که میرین باهاش گیم بزنین، فیلم ببینین، وب گردی کنین و … خیلی ارزشمنده. با توجه به تمام این نکات و همینطور کاهش نقاط ضعف در عملکرد دسکتاپ ها. و لپ تاپ ها و چند برابر شدن عمر باتری ها. لپ تاپ ها به این اندازه انتخاب درستی برای خرید نشده بودن. در کل اگه گزینه ی قابل حمل بودن براتون مهمه. بی شک انتخاب لپ تاپ. و اگه گزینه ی قدرت براتون مهمه، بی شک انتخاب دسکتاب، بهترین انتخاب خواهد بود.